Világpremier a mozikban: A parfüm - egy gyilkos története

Patrick Süskind: A parfüm

Végre megjelent a mozivásznon Patrick Süskind német író legismertebb regénye "A parfüm", melynek rendezéséért minden híres rendező versengett...

A szerencsés nyertes Süskind honfitársa - az ismert filmrendező, Tom Tykwer lett, aki már hozzászoktatta a közönséget, hogy minden filmje - a mozivilág nagy eseménye.

"A parfüm" - kultuszregény, mely nem szorul bemutatásra. Először 1985-ben jelent meg Svájcban és azon nyomban őrült népszerűségre tett szert és mind a mai napig a világ első 10 bestsellere között van.

Zsenialitás, undor, cinizmus, a társadalmi és szerelmi elismerés, az élet értelmének keresése, szeretet és halál.... Ma "A parfüm" írója - Patrick Süskind - az intellektuális divat igazi csillaga. Az utóbbi időben ilyen hirtelen felemelkedésben nem volt része egyetlen német nyelven író irodalmárnak sem....

Tulajdonképpen "A parfüm" megjelenéséig senki nem tulajdonított az aromáknak olyan nagy jelentőséget és senki nem próbálta meg visszaadni a szerző által a könyvben megírt akkordokat.

Most, a regény megfilmesítése után a világ a mozifilmen kívül megismerte Thierry Mugler divatházának imidzsprojektjét is, melyet Tom Tykver "A parfüm - egy gyilkos története" filmjének megjelenéséhez igazítottak.

Thierry Mugler Christophe Laudamiel és Christophe Hornetz parfümérekkel együttműködve igen rövid időn belül létrehozott 15 aromát, melyek a film különleges auráját hivatottak átadni. Tudva azt, hogy a könyvben leírt illatok nem mindig kellemesek - a 18. századi Párizs elég kétes hely volt, s sok aroma nem volt arra való, hogy felvigyék a testre, - a 15 aroma inkább aromaillusztráció a könyvhöz és a filmhez.....

Thierry Mugler aromabemutatójának neve egyszerű - "Le Parfum".

A Galeries Lafayette francia kereskedőház berlini részlegében zajlik Thierry Mugler francia divattervező és parfümér aromakollekciójának bemutatása, melyet Patrick Süskind regénye ihletett.

Vörös bársony dobozkában titokzatosan csillog a 15 kis esszenciás flakon (A parfüm c. könyvben azokat "az illat lelkének" nevezik), közülük mindegyik a Jean-Baptiste Grenouille zseniális parfümérről szóló pszichológiai triller 1-1 fejezetének motívuma alapján készült. A főszereplő fiatal lányokat gyilkolt azért, hogy különleges parfümöket alkosson.

Aki nem olvasta a regényt, minden bizonnyal megnézi a mozivásznon, ezért nincs szükség arra, hogy az események összes fordulatát elmeséljük.

Ugyanakkor az illatok készítésének szinte recepturális pontosságú leírása - melyben kifejeződnek különböző helyzetek emberi megérzései és az azokkal kapcsolatos emóciók - felkeltették a leleményességéről híres Thierry Muglert, hogy "életre keltse" Süskind-Tykwer köny-mozialkotását. Ezzel kapcsolatban volt olyan ötlet is, hogy " a filmvetítés közben a teremben szétszórják az film adott részeinek megfelelő esszenciákat, de Tom Tykwer rendező határozottan ellenezte, hogy megossza sikerét a híres parümérrel.

Meg kell jegyeznünk, hogy Mugler tudott volna konkurálni Süskind hősével - persze nem a cinizmusban és abban az érdektelenségben, ahogy a film hőse a céljának eléréséhez szükséges eszközöket kiválasztja, hanem a felfedezőképességében és céltudatosságában.

Lehet, hogy a német szerző 1985-ben megjelent, a múltbeli zseniális kitalált parfümérről szóló könyve indította az állandóan valami újat kereső sokoldalú franciát (táncos, stiliszt, művész, szobrász, építész, divattervező) saját parfümjeinek létrehozására. Hiszen azt beszélik, hogy első parfümje, az "Angel" (1992) különleges karamell, csokoládé, méz, vanília és lágy fás jegyes kompozíciójának keresésekor Mugler pszichoanalitikusnál volt, hogy a hipnózis segítségével "visszatérjen gyermekkorába, a háború utáni Strasbourgba, hogy pontosabban emlékezzen és visszaidézze a mamája által készített finomságok akkori illatait".

Az először csak "szárnybontogató"-nak bemutatott és kis mennyiségben legyártott "Angel" olyan hihetetlen népszerűségre tett szert - a parfümbestsellerek között hosszú időre elfoglalva az első helyet-, hogy Muegler a divatházához hozzáadott egy állandó parfümvonalat is.

És persze csak neki juthatott eszébe, hogy "létrehozza" Süskind regényét parfümökben. Az egész világban összesen 100 "dobozkát" bocsátanak ki "A parfüm" motívumainak illataival, "csak 550 euró"/ doboz áron. A "limitált szériát" csak a Galeries Lafayette parfümházban lehet előrendelés alapján megvásárolni, ahol néhány napon keresztül ottani idő szerint 18-20 óra között az érdeklődők megszagolhatják mind a 15 esszenciát.

Közöttük van "szűzies illat" - "Virgin No.1", "A parfüm" nyolcadik fejezetéből ("... a lány az asztalnál ült és mazsolát tisztított"), "a XIII. század Párizsának illata - a "Paris 1738" a hetedik fejezetből ("..nem messze a Saint-Deny utcától a házak olyan közel álltak egymáshoz, hogy úgy tűnt, egymásramásztak"), "az Atelier Grimal" kézművesipar illata a hatodik fejezetből ("itt mindig bőr-,ló-, tehén-, borjúillat terjengett"). A negyedik illat - "Human Existence" nagyon élően emlékeztet egy forró nyári nap metróvagonjnak levegőjére, csúcsidőben.

Lehet, hogy egyszerűbbbel kellett volna kezdeni a felsorolást, például a "Baby"-vel (mégha az illat olyan naturalisztikus is, mint az előzőek, a gyerekek általában nagyon kellemesen illatoznak) vagy az "Aura"val - ennek az aromának a flakonja valamivel nagyobb a többinél (15ml a többi 7ml-shez képest) és a Süskind motívumai alapján készült egész Mugler -kollekciót megkoszorúzza.

Láthatóan, éppen ennek az illatnak kell a tervező elképzelése szerint megtestesíteni az elbűvölés és határtalan szerelem abszolút, elvarázsolt illatát, melyet keresett és melyre rátalált a képzeletbeli parfümér - de sikertelenül keresi igazi parfümérek sok nemzedéke mind a mai napig.

Természetesen mind az "Aura", mind a többi illat mai természetes és szintetikus parfümalapanyagokból készült és a megalkotásuk folyamán egy hölgy sem veszett oda... Ugyanakkor az "Aura" 84 összetevőből készült formuláját titokban tartják és lehetséges, hogy ha a próbamennyiség komoly érdeklődést vált ki, nagyobb tételben is gyártani fogják.

Mindensetre Thierry Mugler megint a divat csúcsára került és bebizonyította a kitalált parfümgéniuszhoz hasonlítható felfedezőképességét - a film vöröshajú főszereplője mind a reklámképeken, mind pedig Thierry Mugler régi flakonokban kibocsátott új parfümjein a potenciális vásárlók sokaságát vonzza magához.

Összességében elmondható: Patrick Süskind regénye megalapozta Tom Tykwer thrillerének és vele együtt Tierry Mugler parfümjeinek fantasztikus sikerét!